Listan av E. Lockhart



"Adam (men det räknas inte)
Ben (men han visste ingenting)
Tommy (men det var omöjligt)
Chase (men det var bara som han inbillade sig)
Sky (men han hade en annan)
Michael (men Gud vad jag inte ville det)
Angelo (men det var bara en date)
Billy (men han ringde aldrig)
Jackson (ja, okej, han var min pojkvän, fråga inte mer om det)
Noel (men det var bara ett rykte)
Cabbie (men jag är tveksam)

Innan någon som kollar på listan får för sig att jag är värsta slampan (eller möjligen inbillar sig att jag är fantastiskt populär) vill jag bara påpeka att den innehåller absolut varenda kille som jag har haft minsta lilla något-slags-någonting med. Det finns killar som jag aldrig kysst med på listan. Och killar som jag inte ens har pratat med. Min terapeut doktor Z sa att jag inte fick utelämna någon. Jag var tvungen att gå i terapi hos henne efter att ha fått fem panikångestattacker inom loppet av tio dagar.

Förövrigt samma tio dagar som jag:
1. förlorade min pojkvän
2. förlorade min bästa vän
3. förlorade mina andra vänner
4. drack min första öl
5. blev underkänd på ett matteprov
6. blev en beryktad slampa som folk skrev taskiga saker om på toaletten"


En ungdomsbok som variation. Den var ju bra och jag tror säkert att ungdomar skulle tycka att den var bra! För mig kändes det bara lite kliché på något sätt, att ungdomsböcker alltid handlar om kärlek, utstötthet och liknande saker. Hm. Dock tyckte jag den var skriven på ett roligt sätt, i texten har den fotnoter ni vet som när man skriver en vetenskaplig rapport men skillnaden är att där skriver man referenser men hon har skrivit en vidare förklaring längst ner på sidan vilket gör att man inte läser sidorna uppifrån och ned utan måste hoppa lite, men det ger bra variation vilket gör att man orkar läsa den!

Betyg: 3/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback