Syntax

Det blev ingen skola för min del idag. Jag tvärslocknade till halv tio, i och för sig hade jag hunnit men då hade jag fått stressa. Jag har försökt plugga på egen hand, vilket inte är det enklaste och det är därför jag avskyr att vara borta från skolan! Fraser hit och dit, substantivfras, adjektivfras, prepositionsfras, satsanalys, predikat, subjekt, objekt, TSRO-adverbial, satsadverbial, predikativer, huvudsatser och bisatser. Varför ska man kunna sånt egentligen? Det är ju inte så att jag, när jag skriver en text, tänker "å här det ska det ju vara en adjektivfras" eller "det här är ett satsadverbial. Löjligt.

Det är ju heller inte så enkelt att substantivfras eller nominalfras som det egentligen heter, eftersom den också innehåller pronomen, kan sättas ut under en mening som: Flickan var arg - hon var arg. Nej för i meningen finns också ett huvudord och tilläggen till det attribut, framförställda attribut och efterställda attribut. Det är heller inte slut där eftersom de framförställda attributen kan vara av olika slag, de kan vara adjektiv (adjektivfraser) och kallas då adjektivattribut och ibland finns det mer än ett framförställt attribut. Framförställda atribut kan också vara artikel, genetivattribut, bestämmarattribut och epitet. Samma sak gäller med efterställda attribut, satsformatattribut, prepositionsattribut, infinitivattribut, adverbfrasattribut och apposition. 

Har ni läst hela texten? Grattis.  


Kommentarer

Postat av: Systeryster

Nej, jag läste inte allt.....suck.....det var detta som fick mig att fundera på hur du i hela friden kunde få för dig att bli svenskalärare asgarv. Lycka till!!

Postat av: Anonym

Jag tycker att det är häftigt att behärska språket på denna nivå!



´kämpa vidare!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback