Sjuk men måste plugga

Sjuk, Sjuk, Sjuk! Feber och ont i halsen, det är den årliga sommarförkylningen misstänker jag. Jag blir alltid sjuk den här tiden för förra året var jag på praktik när jag blev sjuk minns jag. Var tvungen att vara borta 1 dag men sen tvingade jag mig att gå tillbaka fast snoret rann, stackars ungar men man vill ju inte behöva göra om praktiken. Det var också i maj förra året.

Igår sov jag nästan hela dagen, idag har jag i alla fall lyckats skriva upp punkter på vad jag ska träna extra på inom grammatiken, dvs det jag inte kan.
SATSANALYS
TSRO-adverbial
Predikativer

ORDKLASSER
Substantiv (kasus: Grundform och Genetiv)
Adjektiv (Positiv, komparativ och superlativ)
Verb (Infinitiv, presens, preteritum och supinum + tempusformerna) Hjälpverben (Perfekt, Pluskvamperfekt, futurm)
Particip (presensparticip och Preteritumparticip)
Pronomen (personligt pronomen och Possesiva pronomen)
Adverb (Innehållsadverb och Satsadverb)
Prepositioner
Konjunktioner
Subjunktioner

Ordbildning
Morfem

Jag kan böja men anledningen till att jag måste träna på kasus och liknande är för att jag måste lära mig vad böjningar heter för rätt som det är kan det komma en fråga; "Böj i supinum", inte nu så enkelt men då vet inte jag vad supinum är...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback