Lök- och kokossoppa

Just nu ser jag på Niklas Mat och jag blir alltid så väldigt sugen på någonting när jag ser på det! Jätte jobbigt men matlagningsprogram är det bästa jag vet att se på tv. Dock brukar jag aldrig testa laga maten själv, det är så väldigt avancerad mat oftast och dit har jag inte kommit än fast jag tycker själv att jag är väldigt duktig på matlagning....om man får säga så?

I ett av programmen så diskuterade Niklas om naturliga råvaror eftersom alla färdiga produker som vi köper i affären består mest av tillsatser. Till exempel i grönsaksbuljong så är det bara 3,9 % grönsaker, det är ju helt sjukt! Han gjorde egen buljong, fisk- och kycklingbuljong. Om jag hade haft lite mer pengar hade jag definitivt gjort det men det är dyrt att köpa en hel kyckling som man bara ska koka, för det är ju saften från den och grönsakerna som är buljongen. Någon gång kanske! Ett bra tips han gav var i alla fall att om man ska göra tacos så behöver man inte köpa den färdiga kryddpåsen som finns utan man kan läsa på förpackningen vilka kryddor den innehåller för man har säkert dem hemma, helt onödigt köp och dessutom dyrt! Köp heller aldrig färdig guacamole för den innehåller bara 0,9 % avoccado, resten är tillsatser, gör egen istället - den är enkel att göra!

Har ingen bild på dagens middag men recept kan ni få;
Lök- och kokossoppa

4 port:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 msk olja
2 burkar kokosmjölk
2 buljongtärningar
peppar
citronsaft
räkor

Gör såhär;
Skala och hacka lök och vitlök. Fräsa löken i olja i cirka 10 min så att den blir mjuk. Häll i kokosmjölk och buljongtärningar (gärna då egen om ni orkar :) och koka i 20 min. Använd sedan en stavmixer för att göra soppan slät, peppra, häll i citronsaft och räkor. Servera med bröd om ni vill.


Kommentarer

Postat av: Jonas

Denhär maträtten rullade totalt ! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback