Kvinna i grönt av Arnaldur Indriðason



"Reykjavik växer. Det som för inte så länge sedan var ett sommarstugeområde utanför stan är nu på väg att bli ett nytt villaområde. Här hittar en lekande pojke ett föremål som visar sig vara en bit av ett mänskligt revben. Kriminalpolis Erlendur Sveinsson får hand om utredningen. Man gör bedömningen att skelettet är ett halvsekel gammalt och börjar systematiskt kartlägga vilka som bott i området och får upp några olika spår. Bland annat visar det sig att det levt en man i omårdet vars fästmö försvann spårlöst någon gång under kriget.

Utredningen försvåras av att nästan alla som skulle kunna ha några minnen från den aktuella tiden är döda, men man får tag i en man som berättar att en äldre kvinna som alltid är klädd i grönt, brukar synas i området. Har hon svaret på vem som ligger begravd på platsen?"


Andra delen i Arnaldur Indriðasons serie om kriminalpolisen Erlendur. Även denna bok har utsetts till nordens bästa kriminalroman och jag tycker den var bättre än den första boken, Glasbruket. Jag gillar att följa med i gamla fall från förr som är olösta. Författaren beskriver också händelseförloppet under den tiden, hur allt gick till när personen mördades och ibland märker jag att jag blir förbannad på att polisen inte vet vad som hände när jag vet det, haha. Men då har ju inte läst boken förstås ;). Läs den här serien, den blir bättre och bättre!

Betyg: 4/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback