Grammatik

Det blev ingen läsning imorse, somnade efter att ha läst ett kapitel i grammatik boken! Så roligt var det, fast å andra sidan kanske det är viktigt, jag hoppas verkligen att läraren är bra på att förklara. Grammatik kan vi ju redan i och med att vi kan vårt språk, det är ju bara benämningarna på de olika grammatiksätten vi ska lära oss i skolan och till vilken nytta? Hur ska jag kunna motivera mina elever att lära sig grammatik när jag själv tycker att det är helt värdelöst. Jag har då inte haft någon användning av att jag vet vad ett substantiv eller ett verb är i mitt vuxna liv.

Jag och Jonas kom fram till att eleverna kan plugga hårt på ändelserna och gå igenom ordsatserna i lågstadiet och mellanstadiet, för sen kan de ju dem när de är 13 år och kommer till högstadiet och då slipper vi lärare ödsla onödig tid på att försöka lära dem igen bara för att de har glömt bort, när de ändå inte är intresserade! Bra va? Man kan göra så mycket roligare saker som att läsa, skriva noveller, berättelser, hålla tal, läsa litteraturhistoria osv.

Svensk grammatik är dessutom inte så enkel, vi säger ju till exempel: "Jag heter..." medan i engelskan säger man "My name is" eller i svenskan säger vi att någon är vacker men själva ordet "vacker" säger inte om det är en tjej eller en kille men i spanskan säger man antingen "bonita" till en tjej eller "bonito" till en kille. Man hör också ofta i filmer, "Ciao Bella" som betyder hej då snygging och är menat till en tjej på grund av "a:t" i slutet av bonita.


En av våra roliga böcker vi ska läsa


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback