Den brinnande flickan av Mark Billingham


"För tjugo år sedan försökte någon sätta eld på den unga Jessica Clarke. Hon överlevde, men förvisades till ett liv i isolering och smärtsamma plågor. En man erkände sig genast skyldig och dömdes till ett långt fängelsestraff.

Carol Chamberlain som var ansvarig polis vid tillfället får plötsligt anonyma meddelanden som antyder att det var någon annan som låg bakom det fruktansvärda övergreppet. Hon vänder sig till kriminalkommissarie Tom Thorne för att få hjälp och han ser det som ett välkommet avbrott i den utredning om bråk mellan rivaliserande gäng i norra London han just nu håller på med. Vad han inte anar är att fallet med den brinnande flickan kan komma att dra in honom i en värld av hat, ondska och organiserad brottslighet som är mer skrämmande och fasansfull än någonting annat han tidigare har upplevt".


Den här boken är den första jag läser av Billingham men jag tyckte den var väldigt förvirrande. Först tyckte jag att den verkade otroligt bra men det var så många namn att komma ihåg att jag ibland var tvungen att läsa om sidan för att förstå, därav har det också tagit lite tid att läsa den. Handlingen var spännande men ett minus är att jag trodde att det mer skulle handla om "den brinnande flickan" än vad den gjorde. Hon var mer ett av brotten som begåtts, vilket var synd med tanke på titeln. Läs den om ni tycker den verkar bra, men jag rekommenderar den inte jätte starkt.

Betyg: 2/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback