Änglarösten av Arnaldur Indriðason



"Julen står för dörren när en anställd på ett stort hotell i Reykjavik hittas mördad. Han verkar ha levt ett ensamt och islolerat liv. Men det visar sig att han som ung var en mycket lovande barnstjärna, hårt driven av sin pappa, med en strålande karriär framför sig. Ända till dess han blev tonåring och rösten försvann för gott mitt under en konsert...Vem kan ha ha haft intresse av att ta livet av denna enstöring?".


När jag läste baksidan på boken trodde jag först att han blivit stum men riktigt så var det ju inte. För att förklara bättre så var han Islands bästa sopran i en gosskör och i tonåren kom han i målbrottet. Ni som vet hur tonerna fungerar så kan sopraner sjunga väldigt högt och ljust, inte många killar som kan det men det är väl rätt vanligt när de är små, hur som så är det svårt att träna upp en sådan tonart.

Tredje boken i serien om poliskommisarie Erlendur och böckerna blir bara bättre och bättre! Liksom de andra två har den här boken vunnit ett pris, nämligen the Martin Beck award. Läs dem alla! Nu ska jag läsa lite annat emellan som omväxling.

Betyg: 4/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback