Alla de stillsamma döda av Anna Jansson



"I den flimrande tevebelysningen ser han konturerna av hennes kropp. Ängsliga rörelser styr hennes vandring från fönster till fönster. Det är som om hon anat hans närvaro. De grå ögonen spanar ut i mörkret. Ser rakt på honom utan att se, bländad av sitt eget ljus. Varför plågar han sig med att se henne? Skulle han ha böjt sig för sitt öde, nöjt sig med mindre än att hämnas? Tanken är honom lika vämjelig som det mänskliga kadaver han just styckat, lika motbjudande som han egen vanställda kropp.


En man har anmälts försvunnen. Hustrun Rosmarie Haag, söker upp kriminalinspektör Maria Wern. Det som från början verkar vara ett runtinärende utvecklas med skrämmande hastighet till en av de värsta utredningar länskrim ställts inför. Med minskade resurser och under svår tidspress söker man en mördare. En människa som inte har något mera att förlora och därför inte skyr några medel".


Andra boken i serien om Maria Wern. I denna bok har Maria befodrats till kriminalinspektör vilket ger henne större ansvar under utredningen och även denna gång bli hon personligt drabbad av fallet hon ska lösa. Lite trist handling måste jag säga vilket gör boken seg att läsa under vissa delar. Jag blir också frustrerad på att hon orkar vara tillsammans med sin man, som jag anser bara förstör för henne! Det blir ofta så att jag blir så indragen i en bok att jag blir "en av dem" och stör mig därför på vissa karaktärer.


Betyg: 3/5 men ett måste att läsas om man ska följa hela serien!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback