Hemlösa katters förening

Som många av er vet så brinner jag för dels för detta med att skapa en bättre vård för de som lider av en psykisk sjukdom men mitt andra stora intresse är de hemlösa katterna.

När jag bodde hemma fick jag inte ha några djur (förutom två zebrafinkar som jag hade några år) därför att min mamma är allergisk men jag har alltid växt med djur ändå då min syster haft både hund, katt och hästar. När jag flyttade hemifrån bestämde jag mig för att ta hem en katt men jag ville inte ta en kattunge som kan få det bra någon annanstans utan jag ville ta en katt (vuxen eller unge spelar ingen roll!) som inte har det bra. Jag hittade Bianca på blocket och åkte till familjen på en gång. Hon var lite och tunn och såg ut att vara kattunge fast hon var ett år. I dörren blev jag mött av 4 stora hundar som hoppade upp på mig allihop och dem bodde i en trea, bakom hundarna gömde sig Bianca i ett hörn och var livrädd. Familjen erkände att dem ofta glömde att mata henne och att hon inte får rent vatten och jag bestämde mig på en gång att ta henne därifrån.

Det har varit ett hårt jobb att få henne stabil igen. De första veckorna vägrade hon komma ut under soffan men jag lät henne vara så som jag lärt mig att man ska göra och efter ett tag tittade hon fram och ville bli klappad. Idag väger Bianca strax under 4 kilo, vilket är helt normalt, hon är även vaccinerad och chippad. Tråkigt nog fick jag veta av veterinären att hon lider av blåsljud på hjärtat men det tycks hon inte lida av just nu då hon är den busigaste katten jag träffat! När jag var tvungen att lämna henne på kattpensionat när vi skulle åka på resa så berättade tjejen som har det när vi kom hem att det inte var en lugn stund på Bianca utan att hon tjoade runt och jagade något, hon ser i syne skulle jag tro ;).

Åter till ämnet, idag är Bianca världens keligaste och goaste katt och hon visar alla tecken på att må hur bra som helst. Jag har upptäckt föreningen katt i norr där man kan bli stödhem åt en katt, vilket jag vill bli senare när jag flyttar till en större lägenhet. Jag tycker absolut, för att antalet hemlösa katter ska minskas, att fler som funderar på att skaffa en katt tar en hemlös katt. Det finns både kattungar och vuxna katter på hemmet och vill man pröva på att ha katt eller vill ta hand om en katt tills en permanent ägare har hittats kan man då bli stödhem eller akutstödhem (mer info finns på hemsidan). Många djur, oavsett art, far illa idag på olika sätt och det gäller att vi andra försöker göra det bra för dessa djur. Är du allergisk eller av andra skäl inte kan ta hand om en katt, sprid informationen vidare så att fler får reda på denna förening! Möjligheten finns att någon nappar och att en hemlös katt får komma till ett kärt hem.

Vill ni ha mer info hittar ni katt i norrr här.
Denna förening är ju dem som namnet anger hemlösa katters förening i norrbotten men det finns föreningar över hela landet att finna.


Här är Bianca när jag hämtade henne - ca 1 år gammal


Här är Bianca idag - snart 3 år!


Kommentarer

Postat av: JHNA SUGARFUCK

Du har i alla fall gett katten mat ser man ;)



Sv: Jo jag antar det, men det är så svårt när det väl kommer till kritan, du vet. Usch.

Postat av: Jonas

Hejhallå !



Va liten hon var på gammla bilden : ) Kommer ihåg dedär med soffan också, hon var typ rädd helatiden och bara låg och tryckte, men med hårt arbete så ordnade de sig :)



PUSSELLIEPUSS

Postat av: Leonora - The Crazy one

sv; härligt :D

jorå det går allt :)

gör du då?



Här är vi vakna tidigt ja :D

Postat av: JHNA SUGARFUCK

Mh jag tror medicinerna fortfarande är i "ner-perioden" om du förstår? Men jag har tjatat o tjatat för att få en läkartid o först IGÅR (efter typ 2 månader sen min FÖRSTA överdos) fick jag en tid den 16e april. Så sjukt allting. Att man ska behöva vänta så länge... Kram på dig.

Postat av: Leonora - The Crazy one

sv; hehe, okej okej :D

ne inte mkt, kom precis hem :)

göra idag då?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback