Mitt liv med borderline

För 21 år sedan föddes jag med för mycket slem i halsen, vissa säger att syrebristen under de första timmarna i mitt liv är anledningen till att min sjukdom utvecklades men med tanke på min uppväxt så tror jag att det finns andra orsaker till att jag är den jag är idag. Samtidigt finns dem genetiska där och jag är inte den enda i min familj som lider av en psykisk sjukdom.

Min borderline uppträder tillsammans med bipolär sjukdom, depression, samt ångestsjukdom vilket gör att jag mår mycket dåligt. För de som har en bipolär sjukdom växlar humöret och stannar i ett läge i flera veckor i taget men för de med borderline kan humöret växla på några timmar eller endast några minuter. Personer med borderline kan vara otroligt självsäkra, känna sig mycket bättre än resten av världen, ena minuten och nästa minut vara helt uppe i ett agressionsutbrott. Det sistnämnda handlar ofta om att skada sig själv på olika sätt men självklart går det ut över omgivningen som ofta inte förstår vad som hänt. Borderlinepatienter är väldigt rädda för att bli lämnade och söker därför konstant efter att slippa detta men nära relationer är svåra för en person med sjukdomen vilket gör att vänskaper sägs upp helt plötsligt, vilket förmodligen är mycket förvånande för motparten som inte förstår vad som hänt. Mycket i livet sker väldigt inpulsivt, det kan handla om mat, pengar eller andra faktorer.

Det är svårt att få andra att förstå hur jag fungerar men jag vill verkligen göra ett försök att bli accepterad för första gången och visa alla att jag faktiskt kan fungera normalt och att om jag inte gör det, förklara, för er vad det är som pågår. Jag går hos en jätte bra psykiatiker som hjälper mig att hantera vardagen och till hösten hoppas jag på att få remiss till någon annan behandling, till exempel dialektisk beteendeterapi som jag kan förklara mer om senare. Jag studerar vid Luleå Universitet för att bli lärare och mitt yrkesval har inte påverkats något av sjukdomen utan jag stormtrivs i centrum och att få lära andra. Skolan fungerar bra och jag kan stolt säga att jag inte ligger efter med något efter 3 års pluggande.


Jag hoppas att ni ska vilja följa mig och mitt liv i kampen att bli frisk. Min vardag kan vara annorlunda och svår men jag vill även hjälpa andra som inte mår bra på olika sätt. Nu ska det även fungera med kategorier så att ni som söker en speciell sak kan leta efter det.


Kommentarer

Postat av: Evelina

Hej. Jag måste bara få säga att det är så starkt att skriva om din sjukdom här på bloggen och jag förstår att det är mycket jobbigt. Men när jag läser din blogg får jag känslan att du inte slutar kämpa även fast det är tugnt. Jag är en av dem som gärna följer din blogg. Kramar Evelina Sandberg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback