Mår du dåligt? - Gå ut och promenera!

Ett bra tips men som alla redan vet är att när du mår dåligt, gå ut och gå, rensa hjärnan. Anledningen till att jag vill ta upp det här är för att många, även jag, helt tappar orken de dagar det känns tungt men ta på dig lämpliga kläder och pallra dig ut vare sig du vill eller inte.

Väl ute, börja med att bara promenera runt huset och ibland kanske det räcker eller så känns det okej och du kan ta en längre promenad. Under promenaden kan du rensa bort dåliga tankar och sortera dem i olika fack och finna lösningar till de problem du tampas med. Tycker du om att vandra själv, ta med dig mp3 om det känns jobbigt att gå eller dra med dig pojkvännen/flickvännen, kompisen, mamma, pappa eller den du mest tycker om att prata med och diskutera de saker du finner viktiga. För tänk på; Hur jobbigt det än känns, har du en bra relation med dina föräldrar så berätta för dem eller för någon annan vuxen och närstående att du mår dåligt och när de dagarna kommer då allt känns jobbigt och helt orkeslöst prata då med någon oavsett hur mycket du inte vill det.

De vuxna som finns i din närhet är de som kommer hjälpa dig på bästa sätt. Det bästa är ju, om din depression sträcker sig under en lång tid, att man kontaktar en psykolog eller terapeut för bästa behandling men i längden behöver man familjen och vännerna runt omkring sig som stöd för ett fortsatt välmående liv.


Kommentarer

Postat av: Anne-Marie

Håller totalt med om vad du säger. En promenad är riktigt bra för att rensa huvudet. Eller att bara ta fram ett papper och en penna och skriva ner allt som man tänker på. Fungerar riktigt bra om man har svårt att sova.



Det är så otroligt viktigt med stöd från nära och kära i jobbiga situationer. Har haft stöd från min familj, min killes familj och vänner under jobbiga tider. Men den som betytt mest för mig är min kille. Vet inte vad jag skulle ha gjort utan honom. Han lyssnar alltid om det är något jag behöver prata om och tröstar om jag är ledsen.



Kram!

Postat av: Leonora - The Crazy one

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback