Val till Europaparlamentet

På söndag 7:e juni är det val till Europa parlamentet. Jag har inte skrivit min åsikt om detta fören nu därför att jag har tvekat vilket parti jag ska rösta på. Många gånger känns det som om allt som sägs är falsk för det infrias aldrig. Vissa gör kanske ett försök men befolkningen märker aldrig någon förändring. Samtidigt tar saker tid att reda ut men jag tycker det går alldeles för sakta framåt i vissa frågor.

I förra riksdagsvalet röstade jag på miljöpartiet, det skäms jag inte för att säga. Miljöfrågorna är otroligt viktiga i vår tid då växthuseffekten blir allt värre. Det vi köper på H&M produceras i Taiwan och transporteras hit, för att vi ska ha snygga billiga kläder på oss! För det första, H&M hävdar att det inte är så längre men ni kanske minns att det framkom för ett x antal år sedan att det pågick barnarbete i samband med de kläder som transporterades bland annat till Sverige. Barnarbete är kanske inte en miljöfråga men en fråga om mänskliga rättigheter och hållbar utveckling, något som miljöpartiet står för. För det andra produceras inte kläderna och maten i Asien på ett bra sätt då det ska bli så billigt som möjligt i slutändan för oss köpare, det är billigare att släppa ut massor än att producera på ett miljövänligt sätt, det kanske ni har märkt om ni ska köpa ekologiska kläder. Dem är dyrare! Och för det tredje ska kläderna och maten transporteras till bland annat Europa och Sverige. Det är inte bara denna transport som sker utan ofta transporteras material från andra länder till själva produktionen, så det blir transporter fram och tillbaka mellan länderna för att till exempel tillverka en tröja som du ska ha på dig!

Nu tog jag bara H&M som exempel, många andra klädesmärken, mat och andra produkter tillverkas på samma sätt. Nå, detta är en viktig fråga för mig men nu 2009 när det finns så mycket andra problem också, till exempel mänskliga rättigheter, djurrätt, finanskris, arbetsmarknadsrätt osv så räcker det inte att rösta på ett parti som kämpar för en hållbar utveckling, jag hade önskat att de utvidgat sina frågor till att gälla för 2009 men jag gissar på att deras partinamn många gånger gör att de blir inskränkta.

Vänsterpartiet kämpar med alla dessa frågor som också finns i mitt huvud. De försöker skapa ett solidariskt samhälle med de mänskliga rättigheterna i fokus, de kämpar för jämställdhet mellan kvinnor och män, de försöker bekämpa rasism, de vill minska miljöförstöring, de kämpar för djurens rätt osv. Vänsterpartiet är emot ett överstatligt styre vilket jag tycker är bra. Det minskar bara ännu mer på de mänskliga rättigheterna och varför ska egentligen EU lägga sig i hur Sverige hanterar flyktingpolitiken egentligen? Mitt val av ledamot är inte bestämt, det står mellan Eva-Britt Svensson och Mikael Gustavsson. De har båda bra frågor som de vill hantera om de blir invalda men jag dras mer åt det ena hållet. Jag berättar när jag gjort mitt val. Ska ni rösta? Självklart måste man ge en röst för att uttrycka sin egen åsikt, annars det aldrig att bli ett rättvist samhälle med lika möjligheter.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback