Svept i rosa papper av Inger Frimansson



"De hade varit bästa kompisar så längre Sibban kunde minnas. Kärnan var deras grej, deras talisman. Och de la den i en ask och de sa att den som behövde persikokärnan bäst skulle ha den hos sig.

Men det var då. Innan allting rasade.

Du som läser det här vet säkert vad det handlar om. När bästisen inte längre hejar i plugget. När hon låtsas att hon inte är hemma när du står och ringer på dörren. När du inte längre duger som kompis. Det händer hela tiden. Överallt. Det är orättvist, men så är det.

Det här är Sibbans berättelse".


Jag har planerat att läsa Inger Frimanssons deckarserie men så såg jag att hon skrivit några ungdomsböcker också vilka jag då måste läsa. Jag tycker det är så svårt att veta om ungdomsböckerna är bra eller dåliga för det är alltid den typiska berättelsen, som i den här, en tjej förlorar sin bästa kompis och blir mobbad. Sen är dem 12 år i boken och Sibban älskar att rida och jag är nog för gammal (om man kan säga så vid 21 år??) för att tycka om att läsa en sådan bok, den blir ju såklart långtråkig. Men jag tror att ungdomarna gillar dem här typerna av böcker och därför skulle jag ändå rekommendera den till mina elever. Men här i bloggen sätter jag ju mina egna betyg på böckerna.

Betyg: 1/5


Kommentarer

Postat av: Jonas

Bilderna blev rätt bra med nya kameran, batteriet är ju laddat nu så bara tuta och köra :D



Ang boken där så ser man rätt bra vad den handlar om när man ser den :)

Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback