Hinsehäxan av Lillemor Östlin



"Lillemor Östlin är inte vem som helst. Över 20 år av sitt liv har hon tillbringat i svenska fängelser. Tre gånger har hon rymt från kvinnoanstalten Hinseberg. I nästan 40 år har hon använt amfetamin. Här berättar hon om sitt liv: sin uppväxt, sin prostitution, sitt narkotikamissbruk, oskyldiga och mindre oskyldiga brott, livet i den undre världen, de många domarna och om hur det är att sitta i fängelse.

Hinsehäxan är inte en bok om någon råbarkad kriminell person utan en gripande berättelse om en stark, självständig och begåvad kvinna som förlorar omsorgen om sina barn och som trots livets alla motgångar fortsätter att kämpa vidare. Vi får ett perspektiv inifrån på hur den svenska kriminalvården fungerar och vilka låga beviskrav som ställs i narkotikamål.

För första gången berättar Lillemor Östlin även om sitt förhållande till före detta justitieministern Lennart Geijer. De träffades för första gången när han var chef på TCO och inledde ett förhållande som nästan blev som vilket som helst - förutom att han betalade för det. Här ger hon sin version av Geijeraffären och bordellhärvan".

Till en början tänkte jag "jaha ännu en bok om en missbrukare som ska försvara sitt missbruk och anklaga samhället". Tänk så fel man kan ha! Boken berörde verkligen mig, inte för att jag tycker synd om någon som väljer att knarka utan för det liv de lever, hur de blir utsatta för de svenska lagarna som uppenbart inte fungerar och hur samhället i stort reagerar på dessa människor - vissa tar emot dem med öppna armar för att försöka hjälpa medan andra gör allt för att förstöra så mycket som möjligt för dem. Jag tror vi måste börja tänka om - även de är människor som hamnat fel och för dens skull ska de inte behöva bli satta i fängelser när de inte gjort något, eller som Lillemor själv säger i boken: " Jag blev oskyldigt dömd för narkotikabrott eller blev jag det egentligen?" Visst hade hon många gånger sålt amfetamin utan att åka fast men ska vi börja döma folk för att vi tror att dem gjort någonting så måste lagarna skrivas om!!  Läs denna bok. Andra boken som Lillemor Östlin skrivit heter "Dagbok från kvinnofängelset".

Betyg: 4/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback