medicininfo

Min powernap blev 1,5 timme. Ibland så orkar man bara inte gå upp utan vill bara sova. Ni kanske undrar varför jag sover så ofta på dagen. Det beror på mina mediciner, dem gör mig trött och jag måste därför sova på dagen. Ibland kan jag tvinga mig att vara vaken men då somnar jag garanterat redan vid 7-8 på kvällen och cirka två timmar innan det sitter jag med grus i ögonen och gnäller över att jag är trött. Vill jag göra något på kvällen, ha myskväll med Jonas, gå på bio, gå ut med kompis eller liknande så måste jag sova på dagen. Nu på sommaren när jag inte haft så mycket att göra har jag gjort det till en vana för att jag har tråkigt och det är inte bra men nu ska jag försöka avänja mig lite eftersom skolan snart sätter igång och då kommer jag inte kunna sova på dagtid lika ofta.

Jag äter medicinen efexor just nu, det är den som har fungerat bäst på mig av alla jag testat även om den gör mig trött. Det är en biverkning som jag får stå ut med eftersom det är den enda biverkningen jag har och för att jag måste äta medicin för att orka vardagen. I FASS kan man läsa att efexor verkar mot depression och ångest och finns i styrkorna 75 mg samt 150 mg. Jag äter just nu den högsta dosen. I medicinen finns venlafaxin, ett ämne som verkar för att öka aktiviteten av signalsubstanserna serotonin och noradrenalin i hjärnan, dvs de substanser som påverkar stämningsläget. Man kan inte bli beroende av antideppresiv medicin, det är bara de starkare psykofarmaka såsom Sobril och liknande som man kan bli beroende av. Det är därför inte farligt att äta medicinen utan det är bra om det gått så långt att man inte orkar med livet längre.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback