Dagbok från kvinnofängelset av Lillemor Östlin



"Sensommaren 2007 arresteras Lillemor Östlin utanför sitt hem. Polisen hittar amfetamin. Hon döms till arton månader på Ljusdalens fängelse. Det är första gången Lillemor sitter på en öppen anstalt, men efter några månader flyttas hon till Hinseberg. Hon är tillbaka på Sveriges tuffaste kvinnofängelse, men det gör henne inget - hon känner sig hemma där.

Dagbok från kvinnofängelset är Lillemors personliga anteckningar, i vilka hon berättar om livet på en kvinnoanstalt idag. Hon skildrar gripande människoöden, vardagens rutiner och jämför med hur det en gång var. Vad får man egentligen göra som fånge på ett av Sveriges tuffaste fängelser? Hur behandlas internerna - är vår kriminalvård lika human som vi i allmänhet tror? Om någon kan svara på det, är det Lillemor Östlin. Efter att ha spenderat mer än tjugofem år av sitt liv i svenska fängelser kan hon sitt ämne".


Åh vad jag beundrar denna kvinna, hon är så cool och rak på sak! Jag avskyr verkligen missbrukare men om jag hade fått ha hennes som familjemedlem (mormor?) så hade jag nog kunnat förbise hennes missbruk. För ett tag sedan jag läste jag hennes första bok, Hinsehäxan och denna fortsättning var minst lika bra. Hade jag kunnat hade jag velat skicka ett vykort till henne och berätta hur fantastiskt det är att hon skriver om vad som sker i svenska fängelser! Jag ska se efter vilka möjligheter som finns. Ni måste bara läsa Hinsehäxan och den här fortsättningen!

Betyg: 4/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback