Bryta om av Åsa Anderberg Strollo


"Jag heter Minna Krall och jag bor med min pappa Håkan, hans fru Anna och mina småsyskon August och Ella i en stor sekelskiftesvilla i Bromma. Pappa jobbar på Universitetet, men han har varit ledig och varit med oss hela sommaren. Jag har jobbat i en kiosk i Danmark, där Anna har sin familj. Jag är...en vanlig tjej. Helt normal..."


Så börjar Minna sin presentation av sig själv och sitt liv när hon står inför Emma Larsson och alla andra idioter i nya klassen på gymnasiet i Skärholmen. Men det är en lögn. Egentligen är det bara Eddie som vet hur pank och hungrig hon har varit under sommaren och hur illa det luktar i den sunkiga lägenheten. Eddie tycker att hon ska skita i skolan och hänga med honom till Sydamerika istället. Till ett nytt liv. Byta om, liksom. Bryta med allt det krånliga som blir när mamma skrivs ut från psyket trots att hon fortfarande är sjuk. Men vem ska ta hand om mamma, om inte Minna gör det?"


Detta är en ungdomsbok som rekommenderas till ungdomar i åldern 14-19. Jag har läst den för att jag ska börja sätta mig in i litteratur som mina elever i framtiden kan läsa. Boken skildrar ett barn som måste försöka klara skolan där hon inte har några vänner samtidigt som hon måste vara mamma åt sin mamma och försöka ta hand om henne när hon är sjuk. Boken får ett lägre betyg därför att det är en ungdomsbok, vilka jag längre inte är van att läsa. Den gick snabbt att läsa ut och allt hänger inte riktigt samman, men jag vet att jag skulle ha tyckt den va jätte bra när jag var i tonåren och därför rekommenderar jag den.


Betyg: 3/5


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback