Wall street kraschen

Snart har ännu en dag gått utan att jag gjort speciellt mycket :P Jag har läst lite om amerikanska revolutionen, franska revolutionen, bolsjevikerna, wall street kraschen, första världskriget, Balfourdeklarationen, Trippelalliansen, De konfendererade staterna, Jaltakonferensen och den svarta veckan 1914.

Det jag känner just nu är jag vill veta mer om wall street kraschen, jag kanske till och med ska börja investera i aktier eller till och med bli aktiemäklare. Jag vet inte hur det är i Sverige men i USA behöver man ingen utbildning för det, bara ett sinne för siffror. I och för sig är jag rätt dålig på siffror, har alltid kämpat med matten men ändå :D det är kul med matte när man kommer in i det, när man förstår hur man ska göra. Jag minns att jag kunde sitta med matte boken i flera timmar om jag förstod hur jag skulle göra. Annars är det ju meningslöst att hålla på, och tråkigt.

Wall street kraschen var alltså börskraschen som ägde rum på wall street i New york. Den startade torsdagen den 24 oktober 1929. Miljoner amerikaner hade lockats investera i aktier och aktierna växte ju till att börja med. Småsparare, företag och banker satsade allt mer av sina tillgångar och de lånade till höga räntor för att financiera investeringarna på börsen. Så kom den 24 oktober 1929, som har kommit att kallas den svarta torsdagen då aktierna rasade. Under denna dag bytte 13 miljoner aktier ägare (rekord). Under helgen stabiliserades aktierna något men redan under måndagen och tisdagen veckan därpå så blev det återigen ett enormt kursfall. Aktierna föll 25 % under dessa dagar och nytt säljrekord registrerades, det låg på ungefär 16,4 miljoner. I slutet av november hade aktieägarna förlorat 100 miljarder dollar och börsvärdet hade sjunkit med 40 %. Företag och banker gick i konkurs och många blev arbertslösa.
Så det kan bli.
image14
New York stock Exchange precis efter kraschen

I övrigt så vaknade jag kl. 8 och gick ut och gick, jag var som en zombie, gick fel hela tiden och fick vända om. Jag var knappt vaken och halvblundade hela vägen men när jag kom hem var jag ganska pigg, gjorde mig en kaffe och satte mig vid datorn och kollade viktiga datum i historien (hurra för internet) men i helgen ska Jonas hjälpa mig med boken, om ni vill läsa den heter den, A history of world societies, skriven av b.la McKay. Den är bra men när jag blir tvingad till att läsa engelsk litteratur då fattar jag ingenting, annars läser jag gärna engelska böcker, mycket bättre än svenska, enligt min mening.
Jag har även spelat cooking mama och super mario, ovanligt, nej. Jag har fastnat på en bana som jag håller på att bli galen på.

Tjenixen.


Kommentarer

Postat av: B

Tjenixen på dig själv !

Aktier säger du, haru tänkt på nå speciellt eller bara allmänt aktier?
Tänkte på om du skulle inrikta dig på nå speciellt , medicin, vapen och hemskheter , företag
osv..

I helgen ska de pluggas , så förbered dig !
Kämpa på med mario och ge inte upp !

Tjenixen !


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback