visdomständer och tråkiga föreläsningar

Dagen har ju bara börjat nu när jag får sätta mig här och skriva. Underbart.

Var hos tandläkaren imorse och jag kan svära på allt som finns i hela världen att dem visste redan förra året att min visdomstand växte fel men dem väntade till att säga det nu för att jag skulle betala för att ta bort den, inte sant :D Allt är moderaternas fel och den svenska statens makt och pengabehov. Jag har alltså en visdomstand som växer in mot tandköttet och tanden brevid och som orsakat mig stor smärta så om en månad ska jag operera bort den, 1500 kr + 450 kr abonnemangsavgift tack.

Efter det begav jag mig till universitetet för att bli bildad och upptäcker att halva klassen saknas och varför? Ja just det vi har ju han som lärare idag. Ganska komiskt att han står och pratar om didaktik, hur vi ska uppföra oss som lärare och hur vi ska få lektionen intressant när han själv inte alls vet hur man gör. För det första så pratar han väldigt tyst eller så kanske jag är döv men jag hör absolut inte vad han säger utan kan bara anteckna från hans overhead (som det förövrigt står otroligt mycket text på???) och för det andra så pratar han så långsamt att jag blir alldeles trött i huvudet. Det tog halva lektionen för honom att säger Hej, alla har inte träffat mig, jag heter ... (inga namn nämnda). Men jag stannade kvar och försökte tyda hans anteckningar istället för att lyssna eftersom jag ändå inte hörde vad han sa.
Intressant egentligen, att det är otroligt viktigt hur man börjar lektionen för att få en bra start, för går starten fel då faller hela lektionen. Sant. sant. Har börjat fundera otroligt mycket på varför man vill bli lärare. Självklart är det roligt att lära ut och jag älskar att sitta med vänner och bekanta och de berättar för mig något jag inte vet, då är det plötsligt intressant men alla vet ju hur det är i ett klassrum.
Det blir så tråkigt i ett klassrum och alla är ju 15 bara en gång i livet och just då finns det så mycket viktigare saker än att lära sig saker, killar, tjejer, kompisar, en hobby. Jag själv avskydde skolan hela högstadiet och de flesta jag vet gjorde det (absolut inte alla!). Varför vill man då bli lärare på högstadiet? Är det för att man vill vara den som gör en förändring, man vill vara den som får dessa elever att vilja vara där? Man vill lära ut och vill att dem ska kunna det när provet kommer? Ett av världens viktigaste jobb och ändock en av de mest slitsamma. Om du fick välja, stå i ett klassrum med elever som bara vill därifrån, som inte lyssnar eller plocka ogräs på din chefs tomt? Ahhh.

Jag antar bara att mina läsare kommer vilja ha ett svar på frågan varför jag vill blir lärare så jag ska fundera ut det. Kan just nu inte komma på en bra anledning som ingen annan kan ifrågasätta.

Efter lektionen åkte jag ner på stan och lyckades köpa det mesta på min lista, glömde kanske det viktigaste för dagen. Mat till Bianca, men det är ju en dag imorgon också. Köpte en doppresent till Jonathan och kort till honom, Hanna-Li, Johanna och Alissa. Köpte även en dataväska så jag kan släpa med mig datorn till Arboga och självklart ett rosa bandet smycke.

Slutkläm: Läsa, läsa, läsa Jorden är en ö och spela super mario.
Inga boktips idag inte, ni har väll fullt upp med andra :P;)
Ett filmtips till alla; "Jakten på lycka" med Will Smith och hans son i huvudrollerna. Otroligt bra och värd att se.

"Will Smith spelar huvudrollen i denna rörande berättelse som är inspirerad av den sanna historien om Chris Gardner - en försäljare från San Francisco som kämpar för att bygga en framtid för sig själv och sin 5-årige son Christopher (Jaden Smith). När hans flickvän Linda (Thandie Newton) lämnar honom, måste Chris uppfostra Christopher på egen hand.

Chris hängivelse ger slutligen resultat när han får en praktikplats utan lön på en extremt prestigefylld börsmäklarutbildning - där endast en av tjugo praktikanter klarar sig vidare. Men utan lön blir Chris och hans son vräkta från lägenheten och tvingas sova på gatorna, på härbärgen och till och med på en låst toalett på en tunnelbanestation. Tack vare sitt självförtroende och kärleken till sin son, övervinner Chris Gardner alla hinder och blir en legend på Wall Street."

Övrigt:
Vilken stil har jag?

Your A Goth!

Goth

 
90%

Rocker, Mosher

 
50%

Prepy

 
35%

Trendy

 
25%

Emo

 
20%

Chav, Townie, Rude Boy, Ned, Kev

 
15%

Skater

 
0%
Stämmer?

Vilken sorts tjej är jag?
You scored as a Goth
 

Goth

 
100%

Loser

 
75%

Slut

 
63%

Athletic Tomboy

 
44%

Nerdy Girl

 
31%

Hippy

 
13%

Preppy Girl

 
13%

Popular Bitch

 
0%
Haka inte upp er på goth, kolla 75 % loser :S Nu är det ju bekräftat :D

Väl mött (som min lärare alltid skriver i sina mail)


Kommentarer

Postat av: Elisabeth

Varje dag måste man som lärare fråga sig: Varför gör jag det här? Vad är det som är viktigt att förmedla och hur ska man få eleverna att tycka det är intressant? Att lära sig är ett ömsesidigt projekt; varje 15-åring har ju något nytt att lära en lärare varje dag, det är bara att sätt sig ner och lyssna på vad de har att säga. Det är då det blir kul att bli lärare!!
Visdomständer kan man ju fundera över varför de finns...stackare!

Postat av: Bobby

Du har börjat fundera rätt djupt på varför du gör vissa saker här i livet : ) Tex som att bli lärare, de är bra !
Anledningen till att du vill bli lärare kan väll antingen vara väldigt ytlig eller så ligger de någon drivkraft inom dig till att bli något stort. Vem vet ?!
Alla är vi 15 nån gång i livet, jag tyckte att skolan var rätt intressant faktiiskt. Men endel lärare tyckte inte att vår klass var den roligaste, alltså blev undervisningen inte så rolig alltid haha:)
Kan förstå varför du säger att läraryrket är det viktigaste !
Såg testet du hade gjort där, jag gjorde det med, ROCKER BLEV JAG !!
Fast jag känner mig inte direkt som en ROCKER haha, men antar att testet har rätt.
Lycka till med gothandet och sov gott !! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback