Jorden är en ö

 Jag och Bobban
-------------------------------------------------------------------------------
Satt och spelade mario halva natten, de äldsta spelen är ju seeeega, mario har ju inte bråttom iaf och sen när man trycker på snabb knappen, då har han plötsligt inte tid utan kör 190 km/h. Jaja, klarar sig gör man ju alltid.

Vet fortfarande inte om jag har lektion idag eller inte, återstår att se. Ska i alla fall ta mig dit för att kolla, är ju inte bra om jag missar två lektioner, är så otroligt viktigt dem där lektionerna för att förstå fullt ut, räcker faktiskt inte att bara läsa böckerna. Håller just nu på att läsa jorden är en ö men den är seg att ta sig igenom. "skogen i etiopien förstördes när europeerna kom dit. Men det var inte bara europeerna som förstörde utan även urbefolkningen som dödade alla urarter....men europeerna tog med sig syfilis och i amerika där förstörde skogen av både europeerna och urbefolkningen men de flesta dog för att europeerna hade med sig syfilis men urbefolkningen dödade de flesta växter och djur själva. I afrika där försvann all skog när europeerna kom, men det var inte bara europeerna osv". Jag har läst 100 sidor av 200 nu och det är de ända som stått i boken, samma sak om och om igen bara olika länder och världsdelar.
Det som ändå är intressant i boken är alla dessa öar, påskön, Hawaii, kap verde osv. Dem var ju i princip helt orörda innan europeerna kom, vissa av öarna var ju även obefolkat eftersom man där inte hade kunskap om hur man tog sig över till dem. Jag tror det var under 1800-talet, då fanns det en period som kallas lilla istiden och min lärare tror inte på att vårat klimat kommer att förstöras. Jag blev helt paff när han sa det, hallå i huvudet på honom? Visst har det kommit olika perioder i historien då det blivit både varmare och kallare, skogar har förstörts och djur har dött och sen har det för en stund blivit bra igen men på den tiden var det mest vädret själv som bestämde hur det skulle se ut och människorna dödade djuren men nya liv kom till men dem hade i alla fall inte bilar, kraftverk och dylikt som släppte ut giftiga avgaser som förstörde ozon hålet så det blev växthuseffekt. Vrickat hur han kan tro att det om 100 år kommer att bli bra igen när det redan finns ett ozonhål, det fanns det inte då. Fortsätter vi att konsumera och förstöra så kommer säkerligen inga levande varelser att finnas om några 100 år.

Slutkäm: Måste åka till stan idag igen, köpa kattmat och kolla på nå byxor. Sen måste jag packa också.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback